درباره ما

راهکار رونق صنعت کاشی و سرامیک

بررسی خبرنگار اقتصادی ایرنا از جداول آماری وزارت صنعت، معدن و تجارت نشان می دهد پارسال ارزش صادرات کاشی و سرامیک کشور به ۱۱۲ میلیون دلار رسید؛ در حالی که سال ۱۳۹۳ این میزان ۱۰۹ میلیون دلار بود.

در سال های ۹۲- ۱۳۹۰ مجموع ارزش صادراتی کاشی و سرامیک ۲۷۲ میلیون دلار اعلام شد که بالاترین سهم مربوط به سال ۱۳۹۲ با ۱۱۴ میلیون دلار بود که نزدیک به ۴۲ درصد سهم داشت.
سال ۱۳۹۱ ارزش صادراتی کاشی و سرامیک ۹۳ میلیون دلار بود و این میزان در ۱۳۹۰ نیز ۶۵ میلیون دلار ثبت شد.

انجمن کاشی و سرامیک ایران میزان صادرات این کالا در سال ۱۳۸۹را ۵۴ میلیون دلار اعلام کرد.

وزارت صنعت، معدن و تجارت کسب جایگاه چهارم جهان در افق ۱۴۰۴ را برنامه راهبردی صنعت کاشی و سرامیک تعریف کرده و ظرفیت تولید سالیانه در آن زمان را ۷۰۰ میلیون مترمربع پیش بینی کرده است .
همچنین دستیابی به ارزش صادراتی دو میلیارد دلار از دیگر نکات مورد توجه در افق چشم انداز ۱۴۰۴ است.

افزایش سهم صادرات کشور در بازارهای جهانی، استخراج معادن و تولید کاشی و سرامیک در مقیاس اقتصادی از اهداف این صنعت محسوب می شود .

آمارهای این انجمن نشان می دهد پارسال ۳۰۰ میلیون مترمربع کاشی و سرامیک در کشور تولید شد که نزدیک به ۲۰۰ میلیون مترمربع از آن به بازار مصرف داخلی راه یافت.

جدول آماری تولید کاشی و سرامیک در دوره ۹۴- ۱۳۸۹ نشان می دهد هریک از سال های ۹۲- ۱۳۹۱ بالاترین میزان تولید را با ۵۰۰ میلیون مترمربع ثبت کردند اما پیش و پس از این سال ها میزان تولید کاهش داشت.

تولید این بخش در سال های ۹۰- ۱۳۸۹ به ترتیب ۴۰۰ و ۴۷۵ میلیون مترمربع بود و در سال ۱۳۹۳ نیز ۴۱۰ میلیون مترمربع ثبت شد.

همچنین این بازار مصرف تحت تاثیر طرح مسکن مهر بود و دوره ۹۱- ۱۳۸۹ میزان کاشی و سرامیک مصرفی به ترتیب ۳۳۵، ۳۹۵ و ۳۷۵ میلیون مترمربع بود اما در سال های ۹۳- ۱۳۹۲ شاهد افت مصرف هستیم که به ترتیب ۳۵۰ و ۳۱۶ میلیون مترمربع بود.

موضوع واردات نیز از دیگر دغدغه های تولید کاشی و سرامیک کشور بود اما برخی تولیدکنندگان کیفیت برتر کاشی و سرامیک ایرانی را مشخصه ای می دانند که بیشتر تولیدات بی کیفیت برخی از کشورهای آسیایی را کنار می زند.

بر اساس جداول آماری سال های ۹۱- ۱۳۸۹ به ترتیب ۷,۶، ۸.۵ و ۵.۵ میلیون مترمربع کاشی و سرامیک خارجی وارد کشور شد اما در دوره فعالیت دولت یازدهم با اتخاذ سیاست حمایت از تولید داخل این میزان کاهش یافت و سال های ۹۴- ۱۳۹۲ به ترتیب ۱.۳، ۳.۵ و ۳.۲ میلیون مترمربع از این کالای ساختمانی وارد کشور شد.

آمارهای بین المللی نشان می دهد سال ۲۰۱۴ قاره آسیا با مصرف هشت میلیارد و ۱۶۶ میلیون متر مربع ۶۷,۵ درصد از کاشی و سرامیک تولیدی جایگاه نخست را در این زمینه به خود اختصاص داد.

اعضای اتحادیه اروپا و ترکیه، مرکز و جنوب آمریکا، شمال آمریکا در مکزیک، آفریقا و اقیانوسیه به همراه آسیا در مجموع ۱۲ میلیارد و ۹۵ میلیون مترمربع کاشی و سرامیک مصرف کردند.

همچنین قاره آسیا در زمینه صادرات کاشی و سرامیک در سال ۲۰۱۴ نیز با سهم ۵۵,۴ درصدی بالاترین میزان را بین دیگر رقبا با یک میلیارد و ۴۸۸ میلیون متر مربع به دست آورد.

قاره زرد (آسیا) در زمینه تولید کاشی و سرامیک با سهم ۷۰,۵ درصدی و رقم هشت میلیارد و ۷۴۷ میلیون مترمربع در جایگاه نخست جهان در سال ۲۰۱۴ جای گرفت.

منبع خبر : ایرنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *