درباره ما

جلسه انجمن کاشی و سرامیک با وزیر صنعت، معدن و تجارت

در خصوص جلسه انجمن کاشی و سرامیک با وزیر صنعت، معدن و تجارت، به اطلاع می رساند جلسه هیأت مدیره انجمن با آقای مهندس نعمت زاده وزیر محترم صنعت، معدن و تجارت ،دکتر سرقيني معاون معادن و امور معدني، دکتر رحماني قائم مقام وزير، مهندس مودودي مشاور وزير و معاون سازمان توسعه تجارت ايران ، مهندس اميري مدير کل دفتر صنايع معدني ، آقاي سيد علي مدير عامل صندوق ضمانت صادرات ايران و سايرکارشناسان در ساعت 9 صبح مورخ 23/03/96 در دفتر ایشان به منظور تبادل نظردر مورد صنعت کاشي وسراميک با دستور جلسه ذيل برگزار گردید:

  1. تقویت انجمن در سیاست گذاری و هماهنگی بین اعضاء.
  2. ارتقا دانش طراحی و تولید.
  3. توسعه صادرات.

در این جلسه آقای مهندس روشنفکر، رئیس هیأت مدیره انجمن ضمن ارائه گزارش کاملي از وضعیت صنعت کاشي وسراميک کشور و بر شمردن مسائل ومشکلات عنوان داشت: بطوري که مطلع هستيد صنعت کاشي وسراميک حال و روز خوبي ندارد وآمار وارقام نشان ميدهد که در شرايط بحران قرار داريم و اگر دولت کمک نکند مشکلات بيشتر خواهد شد.آقاي روشنفکر در مورد برگزاري نمايشگاه با اظهار گله مندي عنوان نمود: سال گذشته به دلائل متعدد مالي واقتصادي شرکتها، نتوانستيم نمايشگاه را برگزار کنيم که به همين دليل متأسفانه سابقه چندين ساله برگزاري نمايشگاه توسط انجمن در سال جاري ناديده گرفته شد. لذا درخواست نمودند مجوز برگزاري نمايشگاه بين المللي کاشي وسراميک مجددأ بنام انجمن صادر گردد.

در ادامه جلسه اهم موارد توسط اعضاء هیأت مدیره انجمن به شرح ذيل مطرح گردید:

1- ماده 20، قانون رفع موانع تولید متأسفانه توسط بانک ها اجرا نمی شود و شرکت ها را با مشکل مواجه کرده است و قابلیت اجرایی ندارد.
2- صدور موافقت اصولی و مجوز احداث واحدهای جدید علی رغم وجود مشکلات ناشی از افزایش بی رویه احداث واحد های جدید در سالهاي گذشته کماکان ادامه دارد ودرخواست می گردد متوقف گردد.
3- تبصره 3 ماده 47 قانون مالیات های مستقیم که در مورد چک های بالای 5 میلیون توماني که شرکت ها از خریداران دریافت می نمایند و طبق این قانون حق خرج کردن آنرا ندارند، اين تبصره مشکلات زیادی برای شرکت ها بوجود آورده است.
3- به مدیران سازمان صنایع و معادن در استان ها تکليف گردد جهت سیاست گذاری و تصمیم گیری در مورد صنعت کاشي وسراميک از انجمن نیز نظرخواهی کنند.
4- افزایش رایزن ها و وابسته های بازرگانی در کشورهای هدف جهت کسب اطلاعات تجاری و توسعه صادرات بيشترمورد توجه قرار گیرد.
5- با توجه به ميزان وثیقه ای که صندوق ضمانت صادرات بابت تضمين درخواست می نماید نمي توانيم از خدمات این صندوق استفاده کنیم.درخواست مي کنيم صندوق ضمانت صادرات، در خدمت صادرات باشد
6- علی رغم توانایی ایران در رقابت با شرکت های هندی و چینی در زمینه کیفیت و قیمت کاشی و سرامیک، موضوع انتقال ارز حاصل از صادرات به داخل کشور بزرگترین مشکل صادرات در حال حاضر بوده ومشتريان محصولات شرکتهاي ايراني در خارج از کشور به دليل فقدان روش پرداخت قانوني وجوه، از معامله با ايران هراس دارند.
7- مکانیزمی برای کنترل کیفیت محصولات صادراتی وجود ندارد و با توجه به صدور محصولات بی کیفیت، متأسفانه برند ایران (تولیدات ایران) اعتبار خود را در بازارهای هدف به عنوان توليد کننده محصولات با کيفيت از دست داده است و لذا برای کنترل کیفیت محصولات صادراتی باید تدابیری اندیشیده شود.
8- مشوق های صادراتی، مورد بازنگری قرار گرفته و عملیاتی شود ، همچنين مشوقهاي سالهاي گذشته نيزبه صادرکنندگان پرداخت نگرديده است و بسته ها وحمايتهاي صادراتي جديد مطرح مي باشد که اعلام مي شود شيوه نامه آن نوشته شده ولي اجرا نمي شود.
9- عدم وجود توافقنامه هاي تجاري بین ایران و کشورهای همسایه نظير آذربايجان، پاکستان وکشورهاي عربي باعث گرديده تا محصولات کشورهاي ديگر از جمله ترکيه در آذربايجان و چين در پاکستان وکشورهاي عربي جاي محصولات ايراني را بگيرد.
10- بهبود روابط با دولت ها و کشورهای دیگر جهت توسعه صادرات مورد توجه قرار گیرد.
11- موضوع قطع مکرر برق شرکتها در چند روز گذشته در بعضي از استانها نظير قزوين باعث ايجاد خسارت در شرکتها شده است
12- درخواست مي کنيم جهت مشارکت در نمايشگاه هاي خارج از کشور ، براي انجمن فضاي رايگان اختصاص داده شود.

اهم مواردی که آقاي مهندس نعمت زاده مطرح نمودند:
آقاي مهندس نعمت زاده ضمن استقبال از برگزاري جلسه با هيأت مديره انجمن اظهار داشتند: وزارت صنايع خانه شماست و مي توانيد بيائيد وصحبت کنيم و با پيشنهادات شما در مورد قوانين و بخشنامه ها ، اصلاحيه بدهيم