درباره ما

حتی نام انجمن کاشی تزیینی هم آشنا نبود…

الو سلام روزتون بخیر دفتر مهندس فاطمیان ؟
بله بفرمایید.
من گل پور هستم از دفتر انجمن کاشی تزئینی تماس می گیرم . در خواست ملاقات با رئیس انجمن و مهندس فاطمیان را داشتم .
بله بفرمایید.
آقای محمدی : فرمودید کدام انجمن؟
گل پور: عرض کردم انجمن کاشی و سرامیک تزئینی
بله ، حتی نام انجمن کاشی و سرامیک تزئینی در وزارت صنعت و معدن و تجارت شنیده نشده بود .

تلاش های عاشقانه

صبح روز یکشنبه ۶ اردیبهشت ۱۳۹۴ آقا جاوید رئیس انجمن به همراه خانم گل پور نماینده هیئت مدیره به دفتر مهندس فاطمیان آمدند . مهندس با روی گشاده استقبال کردند .
خانم گل پور خودشان  و آقا جاوید (کارآفرین و تاسیس کننده شرکت نگارگستر جاوید با نام تجاری نگارستان ) را معرفی نموده و در رابطه با عملکرد دو ساله انجمن کاشی و سرامیک تزئینی و غیره … توضیحات دادند . ابتدا صحبت ها کاملاً رسمی و خشک بود تا حدی که من به عنوان ناظر انتظار اتمام جلسه را داشتم .

ولی این چنین نماند ، زمانی که خانم گل پور اهداف انجمن را بر شمرد مانند ایجاد یک رشته تخصصی آکادمیک برای متولیان آن صنعت کاشی و سرامیک تزئینی و همچنین صنعتی شدن این صنف بود .البته صنعتی شدن نه به معنای لغوی آن بلکه به معنای مکانیزه شدن و وسعت یافتن در سطح خاورمیانه .

بله این است هدف این تولید گران عاشق . جا دارد کمی پر گویی کنم و بگویم به مخاطب تولید کننده ؛
تولید کننده عزیز ایرانی همه می دانند و خود نیز واقف است راه های بسیاری برای پول در آوردن هست که خیلی راحت تر از تولید است ولی این را انتخاب کرده ای چون عاشقی .


ابتدا از آقا جاوید خواستند تمام مدارک انجمن کاشی تزئینی را مبنی بر قانونی بودن جهت معرفی به انجمن به دفتر ایشان ارسال نمایند  تا وزارت صنعت نیز از وجود این تشکل آگاه بوده و در اطلاع رسانی ها و مکاتبات این انجمن را نیز آگاه سازند .

از یک جایی به بعد دیگر پای درس این مو سپید کرده صنعت نشستیم وقتی این همه دستاورد را در مدت زمان کوتاه دیدند جمله ای گفتند که برای ما غریب نبود ولی شنیدن آن از زبان ایشان مسرت بخش بود. و آن جمله این بود؛ “عاشقانه عمل کردید

کاشی نگارستان اولین نشست های اعضا انجمن کاشی تزیینی ایران

ایشان عنوان نمودند تولید گران کاشی تزئینی باید به سمت صنعتی شدن بروند، لذا دو راه کارها به انجمن کاشی تزئینی دادند از قبیل برگزاری جلسات مداوم و پیوسته با اعضای خود تا مسیر خود را مشخص نمایند ،

آیا قرار است رشد کنید ؟ آیا به دنبال گسترش هستید ؟

مشخص کنید کجا هستیم ؟ و می خواهیم به کجا برسیم ؟

اهداف باید شفاف و منافع مجمع را بر گیرد برنامه ها و خط مشی انجمن کاشی تزئینی باید روشن گردد .

وضعیت سنجی می کنیم ، مشخصه های مطلوب را به دست آوردیم و منافع تولید گران کاشی تزئینی باید مشترک شود .

و اینکه صنعت گران کاشی تزئینی باید با توجه به وضعیت جای موجود و بحران اقتصادی حاکم بایستی چاره اندیشی و عارضه یابی کنند .لذا در این راستا هم پیمانی بین تولید کنندگان در راس تمام اهداف قرار دارد. فلسفه وجودی انجمن کاشی تزئینی باید به درستی محقق گردد .و این امرمیسر نمی شود .

مگر با تلاش همه تولید کنندگان ، همچنین جناب مهندس معتقد بودند تا جایی باید زیر ساخت ها مشترک گردد که قیمت گذاری در بازارها به دست خود تولید کنندگان انجام گردد .و با ایجاد یک هلدینگ این یک پارچگی را محقق نمایند .

جا دارد این جا قدری بیاندیشیم که واقعاً چه می خواهیم؟

آیا مشخصاً برنامه ای مدرن برای واحد تولیدی خود داریم ؟ و آیا برنامه را به دو حالت بلند مدت و کوتاه مدت تقسیم بندی نموده ایم ؟ آیا اقدامی در این زمینه داشته ایم ؟ آیا تولیدات خود را هدف مند نموده ایم ؟ صرفاً هدف ما تولید برای فروش مقطعی ست ؟ و در نهایت به این چیزی که هستیم اکتفا می کنیم؟

فرق تولید گران کاشی با بازرگانان کاشی در همین است که تولید گران بنیادی تر باید اندیشه کنند .

در انتها زمانی که صحبت های آقای مهندس به اتمام رسید آقا جاوید از ایشان قدردانی نموده و از اینکه این انجمن کاشی تزئینی را از رهنمون های خود بهره مند ساخته اند تشکر کردند و همچنین خواستار حمایت های بیشتری از جانب وزارت صنعت برای این صنف بودند .

مهندس نیز ابراز همکاری نمود و بیان کردند تا جایی که امور به صورت قانونی انجام گردد انجمن کاشی تزئینی را از حمایت های خود محروم نخواهند ساخت .

آن روز خانم گل پور (مدیر عامل شرکت نگارگستر جاوید با نام تجاری نگارستان ) در این رابطه شاید بیشتر از هر روز دیگری آرامشی توام با شادی داشتند وقتی دلیلش را از ایشان جویا شدم گفتند : امروز بعد از این همه تلاش و صبوری این که شخصی بیرون از مجموعه این موضوع را درک کند آرامش به من می دهد، اینکه کسی دست همکاری را پس نمی زند دلچسب است .


البته این برای ما چندان غریبه نیست چون می دانیم خانم گل پور برای فهم تلاش می کند تا برای سهم .

انجمن کاشی تزئینی تاسیس گردید …

مدت زمان کوتاهی است که از تشکیل انجمن کاشی تزئینی و انتخاب هیئت مدیره می گذرد ، اما طی این مدت کوتاه گام های موثری در جهت منافع تولید کنندگان صورت گرفته است چرا که دارا بودن یک چهار چوب قوی و قانون مند نیازمند زیر ساخت هایی است که بتوان برنامه های بلند مدت و کوتاه مدت را تقویت و مدیریت نمایند ، البته اگر چه انجمن ها به خودی خود نمی توان قوانین عمومی یک صنعت را تدوین نمایند اما می توان به عنوان بازوی های قوی و مردمی سمت و سوی پویا تر و مقیدتری  در جهت منافع اعضاء بدهد .

توافقات داخلی اعضاء نه تنها مناقاتی با قوانین ندارند بلکه به مرور زمان خود تبدیل به قوانین نا نوشته خواهد شد.

به هر حال هر چقدر انسجام اعضاء بیشتر شود قیمت گذاری محصولات و عرضه کالا نیز هماهنگ تر شده و چالش ها به حداقل خواهد رسید .

لذا در طی جلساتی که تا کنون برگزار شده و نیز با توجه به جوان بودن این انجمن آنقدر تغییرات و حرمت های سفید صورت پذیرفته است که در آخرین جلسه حتی اعضاء علی البدل و بازرسین نیز مشتاقانه حضور بهم رساندند و دوره برگزاری جلسات از ۲ ماه توافق شد .

که خود مبین حرکت های جدی و برنامه ریزی شده می باشد .

موضوعات و اهدافی که در محور اصلی انجمن کاشی تزئینی قرار گرفت …

۱)ایجاد راهکار مناسب جهت شناسایی و اخذ مجوزهای مرتبط برای آن دسته از تولید کنندگانی که خارج از شهرک های صنعتی قرار دارند . توضیح اینکه از آنجایی که مجوز کسب و پروانه تولیدی، امری مهم و تاثیر گذار بر روند کار شرکت ها و یا حتی کارگاه ها است این موضوع خود در دستور کار هیئت مدیره قرار گرفت و در نهایت پس از معرفی نوع فعالیت صنعتی کد ICK  ( کد شناسایی صنفی) به شماره ۰۴۰۴۰۰۳۷۰۲ از وزارت صنایع و بازرگانی ثبت گردد . در حال حاضر آن دسته از همکارانی که خارج ازشرکت های صنعتی فعالیت دارند می دانند از طریق وزارت صنایع و با کد شغلی فوق الذکر ، اقدام به دریافت پروانه تولید نمایند .

۲)ایجاد راهکار مناسب جهت حفظ منابع صاحبان ایده و طرح در صنعت پخت سوم به نحوی شایسته که حقوق صاحب امتیاز و استفاده از آن برای سایرین نیز امکان پذیر باشد .

۳)همفکر و تعامل بین تولید کنندگان وبه منظور بررسی چالش های ناشی از نوسانات بازار

۴)بررسی بازارهای داخلی و خارجی