درباره ما

چرا استاندارد ۱۷۰۱۰ ؛ استاندارد اختصاصی کاشی تزیینی و صنعت پخت سوم

پخت سوم به فرآیندی اطلاق می گردد که کاشی های پخته شده را دکور و تزئین می نمایند که در نهایت در اصطلاح به آن کاشی تزئینی یا تک گل گفته میشود  . اگر سری به بازار کاشی و سرامیک بزنید  کاشی های طرح دار و تک گل ها را با طرح های متنوع موجود در بازار مشاهده خواهید نمود قطعاً متوجه می شوید این تعداد چاپ را در کارخانه کاشی و سرامیک نمی توان انجام داد . به همین دلیل کارخانه های تولیدی کاشی و سرامیک پس از تولید ، کاشی و سرامیک را برای ایجاد دکور به کارخانه های پخت سوم انتقال می دهند . با توجه به تفاوت های موجود بین صنعت تولید کاشی و سرامیک با صنعت پخت سوم ، ضرورت وجود استاندارد ۱۷۰۱۰ که مختص صنعت پخت سوم کاشی و سرامیک تزئینی است بیش از پیش احساس شد.

پخت سوم ابتدا به عنوان زیر مجموعه تولید کاشی و سرامیک رشد کرد و با استاندارد ۲۵ ارزیابی می شد و چون تزئینات کاشی و سرامیک در ایران هنوز خوب رشد نکرده بود . تجار از کشور های خارجی کاشی و سرامیک تزئینی را به عنوان کاشی و سرامیک برش خورده و با نشان استاندارد ۲۵ به کشور وارد می کردند در نتیجه هنگام وارد کردن این محصولات هزینه کمتری را به گمرک پرداخت می کردند . اما چون این محصولات کارایی کاشی و سرامیک را نداشت ، محصولات خود را با قیمت بالاتری به فروش رسانده و سود بسیاری زیادی کسب می کردند ، چون دستگاه ها به روز نبودند ، تولید کنندگان داخلی اطلاعات فنی خوبی را در این صنعت نداشتند و نمی توانستند با تجار رقابت کنند و باعث ضربه به این صنعت گردید  از سوی دیگر در عرصه صادرات به دلیل عدم انطباق استاندارد ۲۵ با نیاز مشتریان محصولات پخت سوم موجبات بی اعتمادی را باعث می شد لذا پیشرفت دستگاه ها و بالا رفتن اطلاعات فنی ، تولید کنندگان به این نتیجه رسیدند که بهتراست کاشی و سرامیک تزئینی به عنوان یک صنعت جدا شناخته شود .

از آنجایی که استاندارد۲۵ ملاک ارزیابی مناسبی برای صنعت پخت سوم نبود ، در نتیجه شرکتهای تولید کننده در سال ۱۳۹۱ اقدام به طرح پیش بینی استاندارد ملی برای کاشی و سرامیک تزئینی و دکور شده  کردند و با سازمان ملی استاندارد وارد مذاکره شدند و در نهایت در پایان سال ۱۳۹۲ استاندارد ۱۷۰۱۰ با تلاش های بی وقفه گروه تدوین و کمیته دفاعی استاندارد پخت سوم (( شرکت نگارستان (نگارگستر) : جناب آقای مهندس جاوید ، سرکار خانم دکتر رزیتا گلپور، جناب آقای مهندس مدرس ، سرکار خانم مهندس رویا گلپور، از شرکت کورنگ : جناب آقای مهندس کورنگ ، از شرکت جهانگیر سرام جناب اقای مهندس عباس جهانگیر و از شرکت سرام آرا جناب مهندس رضا پور علی )) به عنوان استاندارد ملی ایران ثبت گردید و استاندارد۲۵ زیر بنای مناسب پیاده سازی این استاندارد می باشد یکی از تفاوت های بارز بین استاندارد ۲۵ با استاندارد ۱۷۰۱۰ این است که محل های استفاده از کاشی و سرامیک تزئینی نسبت به استاندارد ۲۵ محدودتر است و فقط داخل ساختمان استفاده می شود. و ۹۹% کاشی مورد استفاده در کاشی و سرامیک تزئینی کاشی دیوار است و کاشی کف کاربرد چندانی ندارد در نتیجه لزومی به انجام آزمون هایی که مربوط به بیرون ساختمان است ندارد.

همچنین به دلیل دقت و ظرفیت بسیاری زیادی که کاشی و سرامیک تزئینی دارد این نوع محصولات تماماً درجه یک به بازار عرضه می شوند و محصولاتی که درجه یک نباشند نمیتوان به بازار عرضه نمود .

همان طور که مستحضرید ؛ صنعت پخت سوم با صنعت تولید کاشی و سرامیک متفاوت است و به عنوان زیر مجموعه صنعت تولید کاشی و سرامیک بشمار می رود اما فرآیند های موجود در صنعت پخت سوم با فرآیند موجود در تولید کاشی وسرامیک کاملاً متفاوت است .

با وجود این که صنعت پخت سوم قدمت دیرینه ای دارد اما متاسفانه ناشناخته است و بسیاری از افراد جامعه اطلاعات چندانی در خصوص این صنعت ندارند. امیدواریم با جداسازی استاندارد ملی ۱۷۰۱۰ از استاندارد ۲۵ کاشی و سرامیک  این تفاوت مشهود شود و این امر مهم ،به شناخت صنعت پخت سوم کمک کند . هر گاه نشان استاندارد ۱۷۰۱۰ را روی محصولی مشاهده کردید خبر از آن میدهد که دارای کیفیت بسیار بالا و مطلوبی  می باشد. زیرا تولید کننده ملزم است کاشی را خریداری نماید که دارای نشان استاندارد ۲۵ باشد و هم محصول نهایی خود را بر اساس معیارپذیرش استاندارد ۱۷۰۱۰ ارزیابی کند .

با توجه به این که صنعت پخت سوم یک صنعت تزئینی است تولید کننده سعی دارد هم نظر مشتری را از لحاظ کیفیت ظاهری و چاپ جلب نماید و هم تمام موارد ذکر شده در استاندارد ۱۷۰۱۰ را رعایت کند به همین دلیل محصولات از کیفیت بسیار مطلوبی برخوردار می شود. در هر فصل قصد داریم یک بند از استاندارد۱۷۰۱۰ را مورد بررسی قرار دهیم . قبل از آن لازم می دانم یک توضیح کلی در مورد استاندارد داشته باشیم .

استاندار چیست ؟

چرا استاندارد سازی انجام می شود :

استاندارد هر مدرکی است که در بر گیرنده قواعد ، راهنمایی ها ویژگی هایی برای فعالیت ها یا نتایج آن ها به منظور استفاده عمومی و مکرر است که از طریق اجماع فراهم آمده و به وسیله سازمان شناخته شده ای تصویب شده باشد و با هدف از آن دست یابی به میزان مطلوبی از نظم در یک زمینه خاص است .

مفهوم استاندارد:

استاندارد در لغت به معنی قانون ، قاعده نظم مقیاس و مفاهیمی از این قبیل است.

فواید استانداردکردن :

  1. ساده کردن و کاهش انواع
  2. تعویض پذیری
  3. افزایش ایمنی
  4. مزایای اقتصادی و افزایش بهره وری

ویژگی های مهم استاندارد:

  1. قابل اندازه گیری بوده و دارای معیار مشخص باشد
  2. تامین و در نظر گرفتن حداقل نیازمندی ها

اجرای استاندارد:

استانداردهای ملی از نظر اجرایی به دو دسته تقسیم می شوند.

  1. استاندارد اجباری: استاندارهایی هستند که مستقیماً با ایمنی، بهداشت ، صادرات، واردات و محیط زیست در ارتباط بوده و از نظر اجرا توسط شورای عالی استاندارد اجباری اعلام می شود. هر گاه اجرای استاندارد در مورد کالایی اجباری اعلام شود .تولید، تمرکز، توزیع و فروش این گونه کالا بدون علامت استاندارد ایران یا با کیفیت هایی پائین تر از آن ممنوع می شود .
  2. استاندارد تشویقی: استاندادهایی هستند که اجرای آن ها اجباری نبوده و تولید کننده با توجه به توان بالای تولید و برای جلب اعتماد مصرف کننده و حضور در بازار رقابت ، داوطالبانه تمایل به اجرای آن دارد.

رقابت

وقتی سازمان بتواند هر آنچه را که تولید می نماید ، بفروشد کیفیت معنای خود را از دست خواهد داد . اما رقابت وقتی تنگاتنگ می شود که ، کیفیت تنها راه بقا باشد .

کیفیت از دیدگاه های گوناگون :

مدیر کنترل کیفیت ( ماده ۱):

به فردی اطلاق می شود که صلاحیت علمی و فنی وی براساس آیین نامه تایید صلاحیت مدیران کنترل کیفیت تایید شده و پروانه تایید صلاحیت دریافت کرده باشد . به عنوان نماینده سازمان استاندارد در رابطه با فعالیت های آزمایشگاهی ، تحقیقاتی و نظارت بر سیستم های کنترل کیفی واحد ، اشتغال دارد و عهده دار وظیفه دیگری نخواهد بود .