درباره ما

واردات ۱.۵ میلیون مترمربع کاشی و سرامیک به کشور در سال 1395

مصطفی گودرزی رئیس اتحادیه کاشی‌سازان و کاشی فروشان درباره میزان واردات کاشی و سرامیک در سال 1395 به کشور به خبرنگار قدس آنلاین گفت: بحث واردات در موضوع کاشی و سرامیک چندان موثر نبوده و میزان واردات در این صنف چندان قابل توجه نیست. وی در ادامه افزود: عمده واردات در زمینه سرویس های بهداشتی است که در صد قابل توجهی از سرویس های بهداشتی موجود در بازار از خارج از کشور وارد می شودد وگرنه میزان واردات کاشی و سرامیک به کشور چندان قابل توجه نیست.

گودرزی درباره کیفیت کاشی های وارداتی به ایران اظهار داشت: عمده کالاهای وارداتی در حوزه کاشی و سرامیک کالاهای شیک و بسیار محدودی هستند که امکان تولید آن در داخل به وجود ندارد. وی با اشاره به رقابت پذیری تولیدات ایرانی با کاشی و سرامیک  کشورهایی مانند ایتالیا و اسپانیا خاطرنشان کرد: به رغم برابری تولیدات ما با بهترین تولیدات موجود در دنیا، قابلیت تولید برخی از کالاهای خاص در کشور به لحاظ فنی و سخت افزاری وجود ندارد و کم و بیش این کاشی و سرامیک ها وارد کشور می شود که سال گذشته چیزی حدود ۱.۵ میلیون مترمربع کاشی و سرامیک وارد کشور شده است.

وی با ناچیز دانستن این حجم از واردات نسبت به کل مصرف کشور به قدس آنلاین گفت: در حالی که میزان مصرف کشور ۲۵۰ میلیون متر مربع است واردات چیزی حدود ۱ تا ۲۲۲ میلون مترمربع جایگاه و اهمیت چندانی ندارد که بخواهیم درباره آن اظهار نظر کنیم.

تاثیر میزان واردات کاشی و سرامیک در این صنعت

این فعال صنفی با اشاره به تاثیر گذار نبودن میزان واردات کاشی و سرامیک در این صنعت اظهار داشت: در کشور پتانسیل تولید ۶۰۰ میلیون متر مربع کاشی و سرامیک وجود دارد، یعنی به لحاظ سخت افزاری کارخانجات ما به حدی تجهیز هستند که می توانیم در صورت لزوم حدود ۶۰۰ میلیون متر مربع کاشی و سرامیک تولید کنیم. وی ادامه داد: متاسفانه با توجه به رکود موجود در بازار این ظرفیت در حال حاضر به کمتر از  ۴۰۰ میلیون مترمربع رسیده است که بعضا با توجه به رکود سنگین در صنعت ساخت و ساز در سال گذشته برخی از کارخانجات ما با ظرفیت ۶۰ درصد خود مشغول به تولید بودند.

گودرزی درباره اوج مصرف کاشی و سرامیک در ایران به قدس آنلاین گفت: اگر شرایط رونق اقتصادی و ساخت و ساز در ایران فعال بوده و به موضوع بافت های فرسوده در کشور توجه شود، نیاز کشور چیزی حدود ۲۰۰ تا ۲۵۰۰ میلیون متر مربع است. در حالیکه در حال حاضر از این ۲۵۰ میلیون مترر مربع کاشی و سرامیک تولید شده حدود ۱۰۰ میلیون مترمربع آن صادرات می شود که عمدتا ۷۰ تا ۸۰ درصد آن نیز صادرات به کشور عراق بوده و بخشی از آن هم در انبار تولید کننده ها باقی مانده است.

رئیس اتحادیه کاشی‌سازان در خاتمه با اشاره به این موضوع که به راحتی با ظرفیت موجود در ایران می توان نیاز کشورهایی مانند عراق، افغانستان و آسیای میانه را تامین کرد خاطرنشان کرد: تقریبا بیش از سه برابر نیاز کشور توانایی تولید در داخل وجود دارد که پاسخگو نیاز بخش عمده ای از بازار منطقه است منتهی با توجه به شرایط فعلی و وجود بحث رکود و عدم وجود نقدینگی در تولید امکان افزایش تولید در کشور وجود ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *