درباره ما

نشست خبری انجمن تولیدکنندگان کاشی و سرامیک کشور

انجمن صنفی تولیدکنندگان کاشی و سرامیک کشور در اوایل دی‌ماه مجمع خود را برگزار نمود و اعضای دوره جدید انجمن انتخاب شدند. از اعضای سابق انجمن تنها یک عضو جای خود را به دیگران سپرد و مابقی اعضای پیشین انجمن به‌عنوان عضو هیات مدیره در سمت خود ابقا شدند. مهندس روشنفکر رییس هیات مدیره انجمن نیز این بار با رای غالب اعضای انجمن به‌عنوان رییس منتخب در دوره فعلی باقی ماند. گزارش مربوط به اعضای انجمن و رای‌گیری را می‌توانید در اخبار دی‌ماه نشریه در همین سایت مطالعه نمایید. به همین منظور و برای تبیین اهداف آتی انجمن نشست خبری با ارباب رسانه برگزار شد و مهندس روشنفکر و مهندس عزیززاده به معرفی عملکرد انجمن در سال‌های گذشته و برنامه‌های آتی انجمن پرداختند.

در این نشست خبری خبرنگاران از نشریه‌ها و خبرگزاری‌ها حضور داشتند، نشریه سرامیک و ساختمان، گزیده دنیای سرامیک، ایرنا، خبر رادیو، جهان اقتصاد، دنیای اقتصاد، خبرگزاری فارس، ابرار اقتصادی، روزنامه آسیا، عصر اقتصاد و … در این نشست حضور داشتند.

مهندس روشنفکر در این نشست خبری عنوان کرد که در ایران، ۱۳۴ شرکت فعال تولیدی در حال کار است که اگر گل اشتغال مستقیم و غیر مستقیم این صنعت را درنظر بگیریم بیش از ۳۵۰ الی ۴۰۰ هزار نفر در این صنعت مشغول به خدمت هستند و در نتیجه سهم بزرگی از اقتصاد ایران را شامل می‌گردد. این صنعت باتوجه به ارتباط مستقیم با بخش ساختمان، باید به‌عنوان یک صنعت کلیدی در اقتصاد ایران به شمار آمده و نگاه‌های دولت‌مردان و بخش دولتی به این صنعت بزرگ تغییر کند. ظرفیت نصب شده کاشی و سرامیک در ایران بیش از ۷۰۰ میلیون مترمربع است که البته این میزان در حال حاضر در کشور مورد استفاده قرار نمی‌گیرد و این موضوع باید درنظر گرفته شود که با نگاهی خوشبینانه حتی نیمی از ظرفیت کارخانجات کاشی و سرامیک کشور نیز مورد بهره‌برداری قرار نمی‌گیرد.

وی افزود در ۸ ماهه اول سال جاری، با کاهش ۴۱ درصدی نسبت به مورد مشابه در سال گذشته ۱۷۷ میلیون مترمربع تولید داشتیم که در مقایسه با سال گذشته که رقمی برابر ۲۵۰ میلیون مترمربع داشت، کاهش زیادی را نشان می‌دهد. از نظر صادرات در ۱۰ ماهه اول سال جاری نیز مطابق آمار گمرکی ۱۰۰ میلیون مترمربع صادرات داشتیم که در مقایسه با سال گذشته ۷ میلیون مترمربع افزایش را نشان می‌دهد. اما نکته‌ای که باید در این‌جا مد نظر داشت این است که باوجود افزایش صادرات از نظر کمی، ارزش صادرات ایران دچار افت شده است و از ۳۵۰ میلیون دلار در سال گذشته به ۲۷۲ میلیون دلار رسیده است که این آمار نشان از کاهش ارزش محصولات ایرانی در بازارهای جهانی دارد.

به نقل از گزارش چاپ شده در نشریه شماره ۳۳ سرامیک و ساختمان، در خصوص میزان تولید، واردات و صادرات جهانی کاشی و سرامیک، میزان میانگین قیمت فروش محصولات کاشی صادراتی ایتالیایی در سال گذشته ۷/۱۳ یورو، کاشی اسپانیایی ۵/۶ یورو، کاشی ترکیه‌ای ۹/۵ یورو، کاشی امارات متحده عربی ۵/۵ یورو، کاشی لهستان ۳/۵ یورو، کاشی هندی ۱/۴ یورو می‌باشد که در نتیجه تفاوت فاحشی با قیمت فروش ۷/۲ دلاری محصولات ایرانی در بازار صادراتی دارد. (برای کسب اطلاعات بیش‌تر و اطلاعات کامل از میزان تولید جهانی کاشی و سرامیک در سال‌های اخیر به نشریه شماره ۳۳ سرامیک مراجعه نمایید).

مهندس روشنفکر افزود رتبه ایران از نظر میزان تولید رتبه نهم در جهان است که متاسفانه رتبه چهارم تولیدکننده کاشی و سرامیک در سال‌ ۹۲را از دست داده‌ایم و تنها با تکیه بر صادرات و صادرات محور بودن است که می‌توان این وضعیت را باتوجه به بحران صنعت ساختمان موجود در کشور تغییر داد. در سال‌های آتی دیگر شاخص‌های اقتصادی کشور معطورف به صنعت ساختمان نخواهد بود و لذا صادرات باید به‌عنوان یک اصل مهم مورد توجه تمامی نهادهای کشور قرار گیرد.

وی افزود ما باید به‌دنبال بازارهای هدف گام برداشته و در مطالعات میدانی، ذائقه بازارهای هدف را شناسایی کنیم و وابسته‌های بازرگانی در کشورهای مختلف باید موظف به جمع‌آوری اطلاعات لازم اقدام نمایند. ما باید چند بازار را به‌صورت پایلوت انتخاب کنیم تا مقدمات این کار انجام شود، وزارت صنایع، سازمان توسعه تجارت و کلیه نهادهای مرتبط باید برنامه‌های راهبردی برای صادرات داشته باشند و ما را در این راه یاری نمایند. وی اضافه کرد رکود در تمام دنیا وجود دارد و نباید آن را غیرقابل درمان بدانیم و راه درمان آن وجود دارد و باید اقداماتی مناسب در این خصوص توسط دولت انجام پذیرد. هم‌‌اکنون ۸۰ درصد صنایع آجر کشور تعطیل شده است، صنعت سیمان و سرامیک نیز به وضعیت مشابهی دچار است و امروز در وضعیتی هستیم که با کم‌تر از نیمی از ظرفیت خود فعال هستیم. روشنفکر ادامه داد در صورت ادامه این وضعیت با ریزش نیروی انسانی مواجه خواهیم بود که سرمایه اصلی این صنعت هستند و تجربیات سالیان فعالیت این افراد در صنعت کاشی و سرامیک، که برای آن هزینه شده است، از بین می‌رود. هم‌اکنون بیش از ده هزار نفر در این صنعت شغل خود را از دست داده‌اند و ادامه این روند می‌تواند منجر به ضرر و زیان زیادی برای اقتصاد کشور گردد. ما باید به مجلس و کمیته‌های تخصصی در این زمینه رجوع کنیم تا دولت در مسیر رفع مسایل و مشکلات صنعت قرار گیرد و اگر شعار صادرات محوری می‌دهیم باید انگیزه‌های لازم برای صادرات را نیز فراهم کنیم.

روشنفکر ادامه داد از سال ۸۹ جوایز صادراتی پرداخت نشده است و به بسته‌های مشوق صادراتی که می‌توانست انگیزه‌ای برای تولیدکنندگان برای افزایش صادرات باشد، توجهی نمی‌شود. کمک هزینه برای صادرات تنها یکی از این راه‌حل‌هاست و بخش مسایل مالیاتی و دارایی نیز از مهم‌ترین مواردی است که باید در این راستا، به تولیدکنندگان کمک شود. بخش ساختمان طبق اعلام تمامی مسئولین کشوری در رکود به‌سر می‌برد و در این وضعیت دشوار و پیوند صنعت کاشی و سرامیک با صنعت ساختمان، افزایش مالیات برای شرکت‌های تولیدی امری غیرمنطقی است. اگر رونق اقتصادی وجود داشته باشد و تولیدکننده منتفع باشد این مورد توجیه‌پذیر است ولی در شرایط کنونی فشار بیش‌تر به تولیدکننده به معنای توقف تولید است. وی افزود این جاده باید دو طرفه باشد و اگر بنا به افزایش میزان مالیات است، باید زیرساخت‌ها و خدمات کشورهای صنعتی و پیشرفته نیز مهیا گردد و امکانات لازم در اختیار تولیدکننده برای افزایش صادرات قرار گیرد و فضای گسب و کار به سمت آرامش برود و رتیه فضای کسب و کار در کشور بهبود یابد و مشارکت بین‌المللی را در این فضا شاهد باشیم و قطعاً در این حالت می‌توان انتظار افزایش مالیات را داشت ولی نه با شرایط کنونی حاکم بر اقتصاد کشور و رکود موجود.

روشنفکر اضافه کرد اگر قرار است از محور بودن صادرات نفتی خارج شویم و تک محصولی نباشیم باید بستر لازم برای کسب و کار صحیح و درآمد وجود داشته باشد. در سال گذشته، به دلیل دپوی بیش از حد محصولات در انبارهای کارخانجات و عوامل فروش، انجمن درخواست سه ماه توقف را به شرکت‌های تولیدی مطرح کرد و در این میان کاشی‌ها با قیمتی بسیار پایین به کشورهایی نظیر پاکستان صادر شد که هیچ توجیه اقتصادی نداشت. نسبت به سال گذشته شاهد کاهش یک دلاری هر مترمربع کاشی ایرانی در بازار جهانی هستیم که این امر در هیچ کشور دیگری مشاهده نمی‌شود و باید چاره‌ای برای زیرقیمت فروشی و کاهش ارزش صادراتی محصولات کاشی و سرامیک ایرانی در نظر گرفته شود.

هنوز نقشه راه مشخصی برای بخش ساختمان توسط دولت ارایه نشده است و یکی از دلایل اصلی رکود نیز همین مورد است، ما هیچ برنامه‌ای برای بازسازی بافت فرسوده شهرهای کشور نداریم، هنوز وام‌های کم‌بهره برای مسکن جوانان به صورت عملی نداریم و این موارد باید رفع گردد تا بتوان از این بحران بیرون آمد. کاهش ارزش پول ملی در دوره‌های قبلی ریاست جمهوری و در سال‌های گذشته به کم‌تر از یک سوم، شیب زیاد و زاویه زیاد افزایش قیمت حامل‌های انرژی برای صنایع، مشکلات مربوط به سایست‌های ظالمانه تحریم‌ها که منجر به عدم امکان مبادلات مالی می‌گردد همه و همه بر این مهعم تاثیرگذار است و باید چاره‌ای برای این موارد بسیار مهم اندیشیده شود. در اقتصاد امروز نمی‌توان چمدانی پول جابجا کرد و باید بانک‌ها وارد عمل شوند تا از این بحران بیرون بیاییم.

وی هم‌چنین با اشاره به عملکرد انجمن به این نکته اشاره کرد که انجمن در سال‌های گذشته علاوه بر دفتر تهران، دفتر یزد را نیز افتتاح کرده است و قصد دارد دفاتر خود در مناطق مهم استراتژیک سرامیک از جمله اصفهان و خراسان را نیز دایر نماید. وی اشاره کرد که انجمن در بخش آموزش قوی عمل نکرده است و فعالیت کاملی در این خصوص نداشته است و باید اقداماتی مناسب از طرف انجمن در برنامه‌های آتی ارایه شود. وی هم‌چنین عنوان کرد که از نظر نیروی انسانی نیز رشد مناسبی نداشته‌ایم و فارغ‌التحصیلان رشته سرامیک جذب این صنعت نمی‌شوند و باید چاره‌ای برای این موضوع اندیشیده شود زیرا در بخش ارتباط با دانشگاه نیز نتوانسته‌ایم گام‌های موفقی برداریم. ارتباط بین صنعت و دانشگاه، برگزاری جلسات آموزشی و تحقیقاتی مدیران فنی و تولید به صورت ممتد و قوی، تعریف پروژه‌های تحقیقاتی مرتبط در حوزه‌های صنعتی، تمرکز بر روی تحقیق و توسعه در صنعت کاشی و سرامیک از اهم موارد مد نظر انجمن برای دوره آتی است و باید با ایجاد کمیته‌های مختلف در زمینه‌های مرتبط این کار صورت پذیرد.

وی در خصوص برگزاری نمایشگاه گفت که باید ما در برگزاری یک نمایشگاه بین‌المللی استانداردهای لازم را رعایت کنیم و متاسفانه در سال‌های گذشته این اتفاق نیفتاده است و امکانات موجود در نمایشگاه، در حد استانداردهای بین‌المللی نبوده است. ملاک در این نمایشگاه‌ها آن چیزی است که بازدیدکننده می‌بیند و انتظار دارد و باید در این راه همت ورزید. باید در این راستا آمارگیری مناسبی از میزان بازدیدکنندگان حرفه‌ای از نمایشگاه صورت پذیرد و در مجموع عملیات‌های حرفه‌ای برای ایجاد نمایشگاه صورت پذیرد.

در این خصوص نشریه سرامیک و ساختمان پیشنهاد کرد که باتوجه به عدم برگزاری نمایشگاه در سال گذشته و هماهنگی بین بخش ساختمان و معماری با نمایشگاه کاشی و سرامیک، بهتر است این نمایشگاه در سال آتی همزمان با نمایشگاه‌های مرتبط با معماری و دکوراسیون داخلی برگزار گردد تا از نظر بازدیدکننده و تبلیغات بتوان طیف بیش‌تری از مصرف‌کنندگان محصولات ساختمانی را به این نمایشگاه برای بازدید کشاند و قابلیت‌ها و تنوع محصولات ایرانی را به نمایش گذاشت. باتوجه به این‌که امروزه بخش‌های مختلف دکوراسیون داخلی، هوشمندسازی ساختمان، سیستم‌های بهینه مصرف انرژی و … بسیار مورد استقبال عموم مردم است، می‌توان با هماهنگی با نمایشگا‌ه‌های مختلف معماری در تهران نظیر دکوراسیون داخلی و معماری، نمایشگاهی بین‌المللی و با درصد مناسب بازدیدکننده داخلی و خارجی را در سال آینده برگزار نمود.

هم‌چنین این مورد از طرف نشریه مطرح شد که باتوجه به این‌که تعدادی از اعضای هیات مدیره انجمن در سال گذشته، پس از تصمیم به عدم برگزاری نمایشگاه کاشی و سرامیک، در نمایشگاه ساختمان و یا نمایشگاه‌های مشابه هم‌چون میدکس و … اقدام به گرفتن غرفه کردند لذا با توجه به این‌که این نمایشگاه‌ها بازار هدف خود را برای مصرف‌کنندگان محصولات ساختمان تعیین کرده است، همزمانی برگزاری نمایشگاه کاشی و سرامیک با نمایشگاه‌های معماری و ساختمان می‌تواند توجیه اقتصادی مناسبی داشته باشد و به افزایش میزان فروش محصولات کاشی و سرامیک و رغبت تولیدکنندگان برای شرکت در نمایشگاه بینجامد.

هم‌چنین از طرف نشریه پیشنهاد شد که انجمن با ایجاد پاویلیون‌های تخصصی در نمایشگاه‌های معتبر دنیا اقدام به معرفی محصولات ایرانی در بازارهای جهانی نماید و در این راه با همکاری و هم‌فکری شرکت‌های معتبر و برتر  تولیدی در کشور اقدام به اخذ غرفه‌های گروهی نماید تا هزینه‌های شرکت در نمایشگاه بین اعضای شرکت‌کننده تقسیم شود.

مهندس روشنفکر هم‌چنین با اشاره به استقبال مناسب اعضای انجمن از انتخابات برگزار شده گفت از مجموع ۸۹ عضو انجمن، ۷۸ عضو در انتخابات شرکت کردند و گزارش جامعی از عملکرد انجمن در سال‌های گذشته در مجمع اعلام شد و امیدواریم در دوره فعلی بتوانیم با پیگیری‌های سازنده، نتایج مطلوبی را در ارتباط با مسایل صنعت سرامیک کشور با مسئولین گمرک، بانک‌های عامل، بانک مرکزی، وزارت‌خانه‌های مرتبط و … داشته باشیم.

منبع خبر : نشریه سرامیک و ساختمان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *